پری آمپ و پردازنده
Focusrite Clarett OctoPre
Focusrite OctoPre MkII Dynamic
Focusrite Scarlett OctoPre
Focusrite Scarlett OctoPre Dynamic
PreSonus BlueTube DP V2
PreSonus HP60
PreSonus Studio Channel
پری امپ و پردازنده
پری آمپ یا پری آمپلی فایر یک تقویت کننده است که با استفاده از آن می توانیم سطح کیفی صداها را ارتقاء دهیم.
یعنی کار اصلی پری آمپ بالا بردن میزان گین است.
درکل این دستگاه سیگنال ضعیف را دریافت میکند و آن را به اندازه سیگنال لاین تقویت می کند.
پری امپ از پرکاربردترین دستگاه ها است که در سیستم های صوتی برای بالا بردن کیفیت صدا استفاده می شوند.
پری امپ ها به این صورت عمل میکنند که هر وقتکه از یک آمپلی فایر بر روی سیگنال ها استفاده می شود، یک gain stsgeایجاد می شود.
با افزایش تعداد gain stage ها ولوم سیگنال بالا می رود و صدا برای ورود به دیگر دستگاه ها آماده می شود.
فرض کنید نوازنده یک سیگنال (صوت) ضعیف توسط میکروفون ایجاد کرده است.
این سیگنال برای آنکه وارد نرم افزار DAW شود خیلی پایین است.
برای افزایش ولتاژ، باید آن را به یک پری آمپ مخصوص میکروفون ارسال کند تا تقویت شود و به اندازه کافی بلند شود.
بعد آن را وارد نرم افزار DAW کند.
ضرورت استفاده از پری آمپ و پردازنده بستگی به مکان و نوع جنس صوت مورد دارد.
اگر مورد استفاده شما برای ضبط وکال یک موسیقی الکترونیک است هیچوقت به چنین دستگاهی احتیاج پیدا نمی کنید.
اگر پری امپ و پردازنده کارت صدا ضعیف باشد میتوان برای اصلاح بخشی از صوت مورد نظر از پری آمپ و پردازنده های موجود در بازار استفاده کرد.
در اجراهای زنده که طول مسیر از میکروفون تا کنسول طولانی است دچار افت سیگنال خواهید شد٬ پس می توان از پری آمپ و پردازنده استفاده کرد.
باید بگوییم پری آمپ ها تقریباً در همه جا هستند. در رایانه ها، موبایل، میکسر، تلویزیون، ضبط خودرو و حتی پاور پری امپ ها.
انواع پری امپ
پری امپ میکروفون: پری آمپ میکروفون بر روی خود میکسرها نصب شده ولی استفاده از پری امپ جدا نویز را کم می کند. ( بهره ولتاژ بالایی معادل ۱۰ برابر بهره ولتاژ سایر پری امپ ها دارند)
پری امپ لاین: کاراصلی پری آمپ لاین این است که قدرت سیگنال را به اندازه ی قدرت لاین برساند و یا به عنوان بافر عمل کند و تطبیق آمپدانس انجام دهد.
پری امپ واسط یا جبران کننده: در جاهایی که با افت سیگنال مواجه میشویم از پری امپ های واسط یا جبران کننده بهره می بریم.(بهره ی ولتاژی این پری آمپ ها خیل کمتر از پری امپ های میکروفون و لاین می باشد)
در هنگام خرید پری امپ ها باید نکاتی را در نظر بگیرید.
تعداد کانال ها: باید به تعداد کانال های موردنیاز خود توجه کنید.
نوع دستگاه: پری آمپ های تیوب و FET اغلب صدایی رنگ دار تولید می کنند ولی در مقابل پری آمپ های سالید استیت صدایی شفاف و تمیز ارسال می کنند.
حداکثر میزان gain: برای میکروفون های کاندانسر حداکثر میزان گین (30dB-50dB)و برای میکروفون های با خروجی ضعیف تر و آمپدانس بالاتر،مثل؛ (میکروفون های قدیمی داینامیک و ریبون) حداکثر میزان گین(50dB-70dB) نرمال است.
پردازش in-line: اکولایزر و کامپرشن هایی که از طریق هر کانال استریپ داده می شود، از امکانات خوب و پرکاربرد آمپلی فایر به حساب می آید.
ورودی-خروجی: باید به اندازه کافی ورودی و خروجی داشته باشد تا بتوان آن را به دستگاه های استودیویی وصل کرد .